WODA – jak z niej korzystać i kiedy poznać, że nam jej brakuje

„Chcesz być zdrowy, młody, nie stroń nigdy od wody.”

Andrzej Czesław Klimuszko

Woda jest niezwykle ważną substancją bez której nie można żyć. Na pewno dłużej przeżyje się bez jedzenia jak bez picia.

Występuje ona jako największa objętość składu naszego organizmu, gdyż stanowi 2/3 masy całego ciała. Wraz ze zmniejszaniem się jej zawartości osłabia się nasz metabolizm, skóra robi się wiotka i pomarszczona.

Głównym zadaniem wody jest nawadnianie komórek, a także absorbowanie toksyn z nerek i wydalanie ich na zewnątrz. Powinno się ją pić do 30 minut przed posiłkiem lub godzinę po nim.

Dla prawidłowego trawienia potrzebne jest kwaśne środowisko w żołądku. Picie powoduje zmniejszenie stężenia enzymów trawiennych i innych wydzielin. Proces trawienia przechodzi wtedy nie prawidłowo, kwaśna zawartość żołądka i woda przechodzi do jelit.

Sprzyja to powstawaniu środowiska kwaśnego w dwunastnicy i jelicie cienkim, powodując fermentację i gnicie. Zmienia to mikroflorę, procesy trawienia i wchłaniania. W jelicie cienkim i dwunastnicy ma być środowisko zasadowe. Wtedy jest prawidłowe wchłanianie składników odżywczych.

Gdy rozcieńczymy kwas solny, komórki receptora w żołądku nie wysyłają wiadomości do mózgu, że czas już na zamknięcie zwieracza na czubku żołądka. Powoduje to, że podczas trawienia kwas przedostaje się do przełyku i gardła wywołując przy tym piekący ból, czyli zgagę.

Dlaczego warto sięgać po wodę?

1. Woda w ślinie i sokach żołądkowych pomaga w trawieniu, poprzez formowanie kęsów, przełykanie, oraz transportowanie po przewodzie pokarmowym. Bierze udział we wchłanianiu substancji odżywczych. Odwodniony organizm powoduje wysuszenie okrężnicy i utrudnia wchłanianie.

2. Picie wody wspomaga odchudzanie poprzez przyspieszenie metabolizmu. Hamuje uczucie głodu. Bardzo często głód jest mylony z pragnieniem. Duża zaletą jest to że ma ) kalorii!!!

3. Woda oczyszcza organizm poprzez absorbowanie toksyn z nerek i ich wydalanie.

4. Odpowiednia ilość spożytej wody poprawia wygląd i elastyczność skóry. Skóra staje się nawilżona i jędrna, zmarszczki ulegają spłyceniu, a walka z cellulitem jest dużo łatwiejsza.

Picie wody redukuje zmęczenie, poprzez optymalne nawodnienie i dotlenienie mózgu i wszystkich narządów wewnętrznych. Woda poprawia koncentrację i wydajność.

5. Odpowiednie nawodnienie poprawia wytrzymałość i sprawność fizyczną. Niedobór wody zmniejsza możliwość mięśni do wykonywania skurczów. Spada też ciśnienie krwi, które odpowioada za dotlenienie organizmu.

6. Woda poprzez proces pocenia się reguluje temperaturę organizmu.

7. Spożywanie wody zapobiega wielu dolegliwościomnp. zaparciom. Łagodzi bóle głowy, wspomaga pracę nerek czy układu krążenia.

Ile wody nam potrzeba?

Optymalna ilość wody dla poszczególnych osób jest różna. Przyjmuje się dla Europejczyka wynosi około 2,2 do 2,5 litra wody dziennie.

Zapotrzebowanie na wodę uzależnione jest od naszej diety, trybu życia, stanu zdrowia. Mniejszą ilość wody organizm potrzebuje przy siedzącym trybie życia, kiedy spożywamy kiełki, warzywa i owoce.

Również klimat zimny i wilgotny zmniejsza nasze potrzeby. Ale gdy jesteśmy aktywni fizycznie, spożywamy więcej pokarmów mięsnych, słonych czy jajek, mieszkamy w klimacie gdzie jest sucho, gorąco lub wietrznie, wtedy musimy dostarczać większe ilości wody. Jogini wypijają nawet 4-5 litrów na dobę, uważając to za dobry sposób przepłukiwania organizmu.

Trzeba tutaj wziąć pod uwagę warunki klimatyczne, tradycję i filozofięHindusów.

Zastawiasz się czemu minimum dwa litry?

Otóż dorosły człowiek w ciągu doby w stanie spoczynku wydala z moczem średnio około 1 litra wody, a z kałem około 100ml. poprzez pot i z wydychanym powietrzem traci dodatkowo około 900ml. Jeśli sumować to akurat nam wyjdzie 2 litra wody. A to oznacza, że musimy właśnie co najmniej tyle samo uzupełnić by organizm normalnie funkcjonował.

 Nasycenie organizmu wodą można ocenić na podstawie koloru moczu.

Przy dobrym nasyceniu mocz zdrowego człowieka powinien być bezbarwny, jak zwykła woda i bez zapachu. Przy niezbyt silnym odwodnieniu mocz jest żółty.

Najbardziej niebezpiecznie jest gdy mocz ma barwę pomarańczową lub mętną. Niestety odwodnienie, mimo łatwego dostępu do wody, jest bardzo powszechne w naszej cywilizacji.

Dlaczego tak się dzieje?

W swojej diecie pijemy duże ilości napojów moczopędnych takich jak kawa, herbata, alkohole, czy różne napoje sodowe.

Do tego dochodzi duża ilość potraw słodkich, pikantnych. Także wiele leków farmakologicznych przyczynia się do zmniejszenia zapasów wody.

 

Skutkiem odwodnienia może być:

- przyspieszone tętno,

- przyspieszony oddech,

- niskie ciśnienie krwi,

- podkrążone oczy,

- niewydolność sercowo – naczyniowa oraz nerkowa,

- cukrzyca,

- uderzenia gorąca u kobiet w okresie przekwitania,

- zmniejszenie napięcia gałek ocznych,

- utrata przytomności,

- zaparcia, kłopoty z trawieniem

- problemy neurologiczne, m.in. problem z koncentracją czy zapamiętywaniem

 

 

Jak rozpoznać kiedy nam brakuje wody?

Początkowymi objawami odwodnienia jest:

- wzmożone pragnienie,

- bóle i zawroty głowy,

- osłabienie organizmu,

- senność lub bezsenność

- zmiana koloru i zmniejszona intensywność oddawania moczu

- zmiana elastyczności skóry

- rozdrażnienie, depresja

Pożądane jest aby zaczynać picie wody między 5 a 7 rano w okresie aktywności pęcherzyka żółciowego (wg. Tradycyjnej Medycyny Chińskiej).

W ten sposób uzupełnimy wodę utraconą podczas snu oraz wydalimy zagęszczona w ciągu nocy żółć, która okazuje się jednym ze źródeł tworzenia kamieni w pęcherzyku żółciowym. Wypicie 2 szklanek wody rano, na czczo pomaga usuwać zaparcia. 

Przy nawadnianiu warto też korzystać z mocy ziół. Sięgnij po rumianek, szałwię, mięte, kolendrę, tymianek czy ziele ogórecznika lekarskiego. Poczytaj również o innych korzyściach tych ziół, oprócz świetnego nawodnienia. 

Znając zapotrzebowanie na wodę, możemy również zadbać o to, aby właściwie nawadniać organizm. Tym prostym sposobem zadbamy o nasze zdrowie.

Już od najmłodszych lat powinniśmy przyzwyczajać dzieci do regularnego picia wody, wyrabiając tym samym zdrowy nawyk. Jeśli nie mamy wyrobionego takiego nawyku od najmłodszych lat, to warto zacząć coś robić w tym kierunku, aby to zmienić. Jednym ze sposobów żeby woda łatwiej nam „wchodziła” jest jej temperatura. Więcej wypijemy wody o temperaturze naszego ciała czyli ok 37°C.

Jeżeli nie masz nawyku picia wody, próbuj małymi krokami po jednym łyku. Z czasem zwiększaj ilość łyków. Warto rozstawić kilka szklanek z wodą po mieszkaniu i przechodząc koło nich popijać.

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.