Czy głód i apetyt idą ze sobą w parze?

Głód i sytość to nasze naturalne i fizjologiczne odczucia, które są regulowane za pomocą hormonów oraz ośrodków głodu i sytości w mózgu.

Procesy te są integralną częścią prawidłowo funkcjonującego organizmu.

Poza aspektem fizjologicznym bardzo dużą rolę w odczuwaniu głodu i sytości odgrywa również czynnik psychologiczny.

Niestety coraz więcej osób boryka się z różnego rodzaju zaburzeniami odżywiania, na których rozwój duży wpływ miały m.in. problemy natury emocjonalnej. Konsekwencją tego mogą być nieprawidłowo odczytywane sygnały płynące z naszego organizmu prowadzące np. do przejadania się.

Co istotne, bardzo duża dostępność do rozmaitych produktów spożywczych o wysokiej smakowitości dodatkowo pogłębia ten problem. Jak zatem nauczyć się odróżniania sygnałów natury fizjologicznej od psychologicznej?

Zaspokajanie głodu

Kilka godzin po spożyciu posiłku zaczynamy odczuwać pierwsze symptomy głodu.

Pojawia się lekkie ,,burczenie’’ w brzuchu, ssanie bądź ściskanie żołądka, które narasta powoli. Pod względem fizjologicznym we krwi obniża się poziom cukru. Organizm zaczyna podejmować wszelkie działania, które mają zaspokoić powyższe odczucie.

Podczas spożywania posiłku, na skutek rozszerzania ścian żołądka zaczynamy odczuwać nasycenie, które jest proporcjonalne do ilości spożytego pokarmu.

Sytość natomiast pojawia się po spożytym posiłku i definiuje ona jego wielkość. Na czas trwania odczuwania sytości ma rodzaj spożytego posiłku oraz ilość pokarmu. Im więcej zjedliśmy, tym większy odstęp między posiłkami.

Zdrowa i zbilansowana dieta zakłada, iż w odstępie między posiłkami, który trwa zazwyczaj od 2 do 4 h nie powinno spożywać się dodatkowych przekąsek. Jeżeli zdarza się po nie sięgać może to oznaczać, iż posiłki są za małe i nie pokrywają w całości naszego zapotrzebowania energetycznego lub mamy do czynienia z podjadaniem pod wpływem emocji.

Czym jest apetyt?

W momencie kiedy spożyliśmy posiłek i czujemy się nasyceni, a mimo to odczuwamy chęć na jakąś konkretną przekąskę to możemy stwierdzić, iż mamy apetyt na coś.

Apetyt nie jest powiązany z uczuciem głodu.

Jest to najczęściej chęć zjedzenia dodatkowego posiłku lub produktu o określonym smaku np. słodkim. lub słonym, mimo iż jesteśmy najedzeni.

Co ważne apetyt utożsamiany jest z psychologiczną potrzebą spożycia pokarmu, głód zaś z fizjologiczną.

Jak odróżnić głód od apetytu?

Aby odróżnić głód od apetytu powinniśmy uważnie wsłuchiwać się w sygnały, które wysyła nasz organizm.

Przede wszystkim to, co odróżnia te dwa odczucia to umiejscowienie ich w czasie

Głód pojawia się kilka godzin po spożytym posiłku, natomiast apetyt na dany produkt może pojawić się w dowolnym czasie, nawet kilka minut po jedzeniu.

Apetyt jest skierowany na konkretny produkt, natomiast głód możemy zaspokoić dowolnym pokarmem.

Przy odczuwaniu apetytu mogą towarzyszyć nam konkretne emocje, natomiast głód może być dyktowany zmianami hormonalnymi naszego organizmu.

Głód ustępuje po spożytym posiłku, w odróżnieniu od apetytu, który może pojawić się mimo odczuwania sytości.

Pierwszy krok do zmiany

Jeżeli osoba, która boryka się z podjadaniem pod wpływem emocji, ma nieprawidłowe nawyki żywieniowe i od lat zmaga się z nadwagą lub otyłością niestety bardzo często ma też problem z prawidłowym odczytywaniem bodźców płynących z organizmu.

Dlatego pierwszym krokiem ku zmianie swojego dotychczasowego postępowania powinno być poznanie czego tak naprawdę organizm w danym momencie potrzebuje.

Kiedy jest ten moment gdzie już czas na spożycie posiłku, a kiedy chęć na dany produkt jest podyktowana naszymi emocjami.

Dzięki tej wiedzy znacznie łatwiej będzie nam wprowadzać kolejne zdrowe nawyki.

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.