Wapń - nie tylko dla mocnych kości

Wapń - nie tylko dla mocnych kości

Wapń to makroelement, który powinien być codziennie dostarczany wraz z pożywieniem w ilości ok. 1000 mg na dobę.

Zapotrzebowanie to może się zmieniać w zależności od wieku i stanu fizjologicznego.

Szczególnie bogate w ten składnik są produkty mleczne, a także sardynki, tofu, migdały, figi, sezam czy też woda mineralna.

O wapniu powiedziano już wiele w kontekście jego wpływu na wspieranie struktury naszych kości.

Jest to ich podstawowy budulec i aż 99% wapnia znajdującego się w organizmie jest skumulowane właśnie w kościach. 1% pozostałego wapnia jest ulokowany w innych komórkach organizmu.

Pierwiastek ten w organizmie spełnia szereg istotnych funkcji, lecz niestety okazuje się, że standardowa dieta Polaków rzadko pokrywa dzienne zapotrzebowania na ten składnik, dlatego, aby uchronić się przed konsekwencjami jego niedoborów, należy zadbać o jego właściwą podaż.

Wapń jako składnik niezbędny w sporcie

Wapń stanowi niezbędną składową procesu skurczu mięśni w organizmie.

Mechanizm skurczu mięśni jest wieloetapowy i aby przebiegał on prawidłowo, konieczna jest obecność odpowiedniej ilości jonów wapnia w organizmie.

Poza tym wśród osób aktywnych fizycznie istotne jest zapobieganie kontuzjom, które w tej grupie zdarzają się znacznie częściej.

Odpowiednie spożycie wapnia będzie korzystnie wpływać na strukturę i stabilność kośćca.

Należy również pamiętać, że wapń bierze udział w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego.

Wpływa on na przewodnictwo nerwowe - przesyłanie sygnałów między komórkami nerwowymi.

Właściwie pracujący układ nerwowy to przede wszystkim lepsza precyzja wykonywanego ruchu oraz większa siła.

Wapń a ciśnienie krwi

Wśród osób, u których zdiagnozowano nadciśnienie tętnicze, obserwuje się zmniejszone ilości wapnia w organizmie.

Okazuje się bowiem, że pierwiastek ten może wpływać rozkurczająco na naczynia krwionośne, przyczyniając się tym samym do zmniejszenia ciśnienia.

Należy jednak mieć na uwadze fakt, aby nie przekraczać dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek.

Jego nadmierna ilość w organizmie może wręcz działać niekorzystnie na układ krążenia powodując się m.in do rozwój miażdżycy.

Wapń pomocny w łagodzeniu PMS

Warto również wspomnieć o mniej znanej właściwości wapnia, jaką jest łagodzenie objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Symptomami PMS są najczęściej bóle brzucha, zatrzymanie wody w organizmie, rozdrażnienie, wypryski na twarzy, tkliwość piersi, a także rozdrażnienie i ogólne pogorszenie samopoczucia.

W tym czasie w organizmie spada poziom wapnia, co jest związane ze wzrostem poziomu estrogenów.

Okazuje się, że utrzymywanie spożycia wapnia na właściwym poziomie (1000-1200 mg) sprzyja łagodzeniu powyższych dolegliwości.

Wapń do zadań specjalnych

Pierwiastek, jakim jest wapń, o czym się szeroko mówi, zapobiega powstawaniu osteoporozy.

Ponadto okazuje się, że może być on pomocny wraz z witaminą D we wspieraniu leczenia niealkoholowego stłuszczenia wątroby.

Niektóre badania sugerują, że wapń może zmniejszać ryzyko zachorowania na nowotwór okrężnicy.

Znając szereg prozdrowotnych właściwości wapnia, warto zadbać o właściwe jego spożycie w ciągu dnia.

Składnik ten powinien być dostarczany przede wszystkim ze źródeł spożywczych.

Jeżeli jest to utrudnione, można rozważyć suplementację.

W tym przypadku jednakże należy pamiętać, aby nie łączyć jej z preparatami magnezu i cynku.

Polecamy naturalne olejki eteryczne

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.