Kiedy należy ograniczyć aktywność fizyczną?

Codzienne wykonywanie aktywności fizycznej jest niezbędnym elementem potrzebnym do zachowania zdrowia.

WHO zaleca ćwiczyć przez 150-300 minut tygodniowo o umiarkowanej intensywności lub 75-150 minut tygodniowo o wysokiej intensywności.

Poza samymi treningami należy zadbać o to, aby w ciągu dnia również pozostać w ruchu. Bardzo dużą rolę odgrywają spacery czy też ograniczanie jazdy autem bądź publicznymi środkami transportu na rzecz jazdy na rowerze.

Ruch jest nam potrzebny, lecz równie ważna jest regeneracja. O tym, że warto trenować słyszymy ciągle z różnych źródeł, ale przeciążenie organizmu tak samo bywa niekorzystne dla naszego zdrowia i samopoczucia.

Bywają momenty, w których zdecydowanie warto obniżyć intensywność wykonywanych ćwiczeń bądź wybrać taką aktywność, która pomoże nam w powrocie do równowagi.

Stres

Wiele osób uprawia sport w celu odreagowania stresu. Odpowiednia dawka ruchu wpływa korzystnie na poprawę nastroju oraz zmniejszenie napięcia.

Należy również mieć na uwadze fakt, że stres bardzo mocno obciąża nasz organizm szczególnie kiedy jesteśmy na niego narażeni przez dłuższy okres.

W tym przypadku warto zastanowić nad wyborem lżejszych form aktywności fizycznej, aby dać czas naszemu organizmowi na regenerację i wyciszenie.

Joga, streaching, pilates mogą być dobrym rozwiązaniem w sytuacjach stresowych, także ze względu na ich relaksacyjny charakter.

Za dużo aktywności

Organizm, który jest przeciążony nadmiarem aktywności fizycznej będzie wysyłał szereg sygnałów związanych z przemęczeniem.

Jeżeli podczas treningu spada precyzja i koordynacja wykonywanych ruchów, odczuwane jest osłabienie siły mięśniowej, a także towarzyszy temu przewlekłe zmęczenie i zmniejszona koncentracja można przypuszczać, że jest to niekorzystny efekt zbyt wysokiej częstotliwości wykonywanych treningów.

Symptomów tych mogą doświadczyć również osoby, które są aktywne ze względu na rodzaj wykonywanej pracy oraz prowadzony przez nich styl życia.

W ich przypadku zalecane będzie zmniejszenie ilości i intensywności treningów bądź tymczasowe zrezygnowanie z nich w celu zregenerowania obciążonego organizmu.

Należy pamiętać, że nie tylko trening, ale także regeneracja jest równie istotna i niezbędna naszemu organizmowi.

Infekcje

Regularnie wykonywane ćwiczenia wpływają na wzrost odporności organizmu.

Jednakże w przypadku pojawienia się infekcji warto przeorganizować zaplanowane aktywności. Katar czy ból gardła nie są bezwzględnym przeciwwskazaniem do ćwiczeń.

W tej sytuacji można wybrać treningi o mniejszej intensywności np. lekkie ćwiczenia aerobowy lub jogę.

Natomiast objawy takie jak gorączka, uciążliwy kaszel, duszności czy bóle mięśniowe wymagają zaprzestania jakiejkolwiek aktywności.

W tym czasie organizm powinien skupić się na walce z infekcją, a dodatkowa aktywność może wpłynąć na zaostrzenie stanu zapalnego.

Zachowaj równowagę

Organizm naturalnie dąży do równowagi.

W takim samym stopniu potrzebuje aktywności fizycznej oraz czasu na odpoczynek.

Kiedy jest przemęczony, będzie to sygnalizował.

Dlatego tak ważna jest umiejętność wsłuchiwania się w jego potrzeby oraz odpowiednie reagowanie na nie.

Wypracowany balans to gwarancja zdrowia i dobrego samopoczucia.

POLECAMY KOSMETYKI

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.