Czy warto prowadzić dzienniczek żywieniowy?

Większość dietetyków w swojej pracy posługuje się dzienniczkiem żywieniowym.

Podopieczny ma za zadanie wpisać do niego wszystkie spożyte w określonym przedziale czasowym posiłki wraz z przekąskami, a także wypite napoje.

Dietetyk po otrzymaniu dzienniczka żywieniowego może wywnioskować, w jaki sposób odżywia się podopieczny, w jakich porach spożywa posiłki, jakie są między nimi odstępy czasowe, a także jakie popełnia błędy żywieniowe, oraz jakimi preferencjami się kieruje.

Dzięki temu można lepiej dopasować jadłospis oraz zaproponować plan wprowadzania zdrowych nawyków żywieniowych.

Warto też mieć na uwadze fakt, że prowadzenie dzienniczka bywa problematyczne i nie zawsze jest zgodne z prawdą.

Kluczowe założenia

Dzienniczek żywieniowy powinien być spisywany zarówno w dni robocze, jak i weekendowe co umożliwi sprawdzenie ewentualnych odstępstw od diety.

W weekendy najczęściej pozwalamy sobie na spożycie większej ilości kalorii ze względu na różnego rodzaju wyjazdy czy spotkania towarzyskie.

Niestety często bywa tak, że w tym czasie znacznie przekraczamy swoje zapotrzebowanie kaloryczne co może skutkować przybieraniem na masie ciała.

Należy również pamiętać, aby do dzienniczka 

wpisywać nawet minimalne ilości spożytego przez nas pokarmu, np. przy próbkowaniu potrawy w trakcie jej przygotowywania lub jeśli spożywamy mały kęs jakiegoś produktu.

Warto wpisać również rodzaj obróbki termicznej, wszelkie dodatki do napojów czy też o ile jest to możliwe gramaturę produktów.

Idąc krok dalej, w dzienniczku żywieniowym można również wpisać wszelkie dolegliwości, które pojawiają się po spożyciu danej potrawy.

Sprawdzi się to w przypadku osób, które mogą mieć alergie bądź nietolerancje pokarmowe.

Pułapka dzienniczka żywieniowego

Dietetyk otrzymujący od podopiecznego dzienniczek żywieniowy może wywnioskować na jego podstawie, jakie są popełniane błędy żywieniowe, które mogą rzutować na sylwetkę.

Niestety często dzieje się tak, że klient, wypełniając dzienniczek stara się uzupełnić go w sposób jak najbardziej prawidłowy i nierzadko odbiegający od prawdy.

Głównie dzieje się to za sprawą niechęci do bycia 

ocenianym. Taka osoba zdaje sobie sprawę z tego, że jego sposób odżywiania nie jest idealny, a w dzienniczku chce pokazać, że odżywia się w miarę poprawnie.

Nie wpisuje przy tym wszystkich spożytych przez ostatni czas przekąsek, fast foodów czy słodyczy.

Należy mieć na uwadze fakt, że może to utrudniać pracę dietetyka, który jest od tego, żeby pomóc swoim podopiecznym poprawić ich sposób odżywiania.

Dlatego na samym początku współpracy warto określić swój problem w przejrzysty sposób. Dzięki temu szybciej osiągniemy zamierzone efekty.

Stwórz swój własny dzienniczek żywieniowy

Dzienniczek można, a nawet warto prowadzić samodzielnie, szczególnie wtedy kiedy jesteśmy na początku swojej drogi w zmianach nawyków żywieniowych.

Pomoże nam to zauważyć pewne powtarzające się schematy żywieniowe, których mogliśmy nie być wcześniej świadomi.

Poza standardowym wpisywaniem wszystkich potraw i produktów w oddzielnym notatniku można 

skorzystać również z aplikacji mobilnych, które dodatkowo wyliczają ilość makroskładników i spożytych kalorii.

Prowadzenie dzienniczka jest niezwykle przydatnym narzędziem, które może ułatwić proces zmiany nawyków żywieniowych.

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

POLECAMY

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.