Dlaczego diety niskokaloryczne nie są zdrowe?

Postanawiając przejść na dietę, najczęściej zastanawiamy się ile powinniśmy spożywać kalorii.

Najistotniejszy oczywiście jest deficyt kaloryczny, który będzie sprzyjał utracie masy ciała.

O tym, jaka kaloryczność diety będzie dla nas odpowiednia decyduje wiele czynników, takich jak:
wiek, płeć, wzrost, a także rodzaj aktywności fizycznej.

Aby dieta przyniosła zamierzone efekty bez wystąpienia efektu jojo oraz innych konsekwencji zdrowotnych zaleca się zmniejszenie kaloryczności diety o ok. 10-30% w stosunku do dziennego zapotrzebowania energetycznego.

Mimo tego w dalszym ciągu bardzo dużo osób wybiera diety o kaloryczności wahającej się w przedziale 1000-1200 kcal lub nawet mniej. Czy jest to bezpieczne dla naszego zdrowia?

Brak planu równa się brak rezultatu

Nieprzemyślana oraz nieodpowiednio rozplanowana dieta niskokaloryczna zwykle nie może być stosowana przez długi czas.

Niestety w dalszym ciągu wiele osób przechodzi na dietę od kolejnego poniedziałku, od następnego miesiąca itd. bez usystematyzowania podstawowej wiedzy o zdrowym odżywianiu.

Jedyna zasada, jakiej się trzymają to dieta o jak najmniejszej kaloryczności z ograniczeniem bądź całkowitą eliminacją produktów, które są „tuczące”.

Kategoryzacja jedzenia czy też niewłaściwe nawyki 

żywieniowe mogą prowadzić do pojawienia się zaburzonej relacji z jedzeniem. Doświadczając tego można wpaść w błędne koło odchudzania, które często nie przynosi zamierzonych efektów.

Jeżeli tych efektów brakuje to w dalszym ciągu obniżana jest kaloryczność diety, a im niższa kaloryczność, tym więcej niesie to za sobą konsekwencji zdrowotnych.

Uczucie głodu oraz rozdrażnienie

Kilka dni po zastosowaniu bardzo dużej restrykcji kalorycznej mogą pojawić się pierwsze symptomy związane z niedoborem energetycznym.

Tego typu dieta wzmaga uczucie głodu, co sprawia, że nasze myśli ciągle krążą wokół jedzenia.

Pojawia się apetyt na słodkie czy też słone przekąski co może skutkować podjadaniem.

W dalszej perspektywie stosowania diet o niskiej podaży energii możemy czuć się rozdrażnieni czy też poddenerwowani.

Mogą pojawić się problemy z koncentracją oraz osłabienie.

Odchudzanie a tkanka mięśniowa

Na diecie odchudzającej będzie nam oczywiście zależało na utracie tkanki tłuszczowej.

Jednakże jak się okazuje, bardzo duży deficyt kaloryczny może wpływać także na obniżanie masy mięśniowej.

Dzieje się tak, ponieważ na diecie odchudzającej organizm chce pozyskać energię niezbędną do przebiegu wszystkich procesów fizjologicznych z własnych zapasów.

Jednym z nich są aminokwasy, z których zbudowane są mięśnie. Im bardziej będziemy obniżać 

kaloryczność diety, tym większe prawdopodobieństwo ubytku masy mięśniowej.

Długotrwałe restrykcje kaloryczne a stan zdrowia

Korzyści z odpowiednio dobranego planu odchudzającego jest wiele. Poza utratą zbędnych kilogramów poprawia się praca układu krążenia, odpornościowego, a także nerwowego.

Uregulowany zostaje poziom cukru we krwi oraz parametry morfologii krwi obwodowej. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja długotrwale stosowanych diet o bardzo niskiej kaloryczności.

W tym przypadku obserwuje się rozregulowanie pracy hormonów tarczycy, mogą także pojawić się zaburzenia miesiączkowania, a w skrajnych przypadkach niedobory składników odżywczych.

Zauważalny jest również spadek siły oraz większa podatność na infekcje.

Kalorie to nie wszystko

Będąc na diecie odchudzającej poza indywidualnie dostosowanym deficytem kalorycznym bardzo ważna jest nauka zdrowych nawyków żywieniowych, aktywność fizyczna, którą lubi się wykonywać, odpowiednia motywacja oraz wsparcie otoczenia.

Często bez zastosowania tych kilku dodatkowych elementów, nawet idealnie wyliczona kaloryczność może nie przynieść długofalowych rezultatów.

Jeżeli nie zauważamy efektów naszej diety, nie należy zmniejszać ilości spożywanych kalorii za wszelką 

cenę. Być może problem tkwi w zupełnie innym miejscu.

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.