Czy dieta może prowadzić do nadmiaru żelaza?

Jednym z najczęściej występujących niedoborów żywieniowych jest niedobór żelaza. Wiąże się on z ograniczonym spożyciem produktów bogatych w ten składnik oraz z nieprawidłowym jego wchłanianiem.

Przewlekłe niedobory żelaza mogą wywoływać anemię. Żelazo znajdziemy w produktach odzwierzęcych, takich jak czerwone mięso, drób, wątróbka, a także roślinnych, jak np. strączki, kasze, zielone warzywa liściaste.

Często uważa się, że anemia dotyka głównie osoby, które eliminują z diety mięso i produkty odzwierzęce. Jak się okazuje, osoby na diecie roślinnej chorują na anemię w takim samym stopniu jak osoby na diecie tradycyjnej.

Odpowiednio skomponowana dieta ma za zadanie dostarczyć wszystkich niezbędnych składników mineralnych oraz witamin we właściwych dla zdrowia proporcjach.

Należy również pamiętać, że rzadko ma miejsce sytuacja przedawkowania żelaza poprzez przyjmowanie go tylko z produktów spożywczych. Najczęściej dzieje się to w przypadku niewłaściwej suplementacji.

Żelazo w pożywieniu

Żelazo z produktów odzwierzęcych wchłania się w ok. 15-30% natomiast pochodzące ze źródeł roślinnych w ok. 2-20%.

Dodatkowo niektóre związki zawarte w pożywieniu i napojach mogą utrudniać jego przyswajanie.

Mowa tutaj o kwasie fitynowym, błonniku, kofeinie oraz produktach bogatych w wapń. Wszystkie powyższe czynniki sprawiają, że łatwiej o niedobory żelaza niż o jego nadmiar.

Większość zaleceń dietetycznych dotyczących żelaza 

opiera się na poprawie jego wchłanialności. W tym przypadku warto do posiłków bogatych w żelazo dodać produkt bogaty w witaminę C.

Ponadto nie należy popijać posiłków kawą bądź mocną herbatą. W niektórych przypadkach konieczna może okazać się suplementacja, która powinna być kontrolowana przez lekarza.

Kiedy nadmiar żelaza szkodzi?

Niedobory żelaza są częstym stanem, który może powodować rozwój anemii, jednakże w jednostce chorobowej jaką jest hemochromatoza to właśnie nadmiar żelaza jest szczególnie niebezpieczny.

Choroba ta ma podłoże genetyczne i znacznie częściej dotyczy ona mężczyzn niż kobiet.

Uważa się, że wrodzona hemochromatoza występuje

u 1 na 200-400 osób. W chorobie tej organizm przyswaja ilości żelaza znacznie przekraczające zapotrzebowanie na ten składnik.

Zaburzony metabolizm żelaza może doprowadzić do uszkodzenia tkanek narządów wewnętrznych.

Choroba ta daje niespecyficzne objawy. Towarzyszy jej uczucie zmęczenia, dolegliwości ze strony układu pokarmowego, bóle stawowe, zmniejszone libido.

W badaniach laboratoryjnych pojawia się podwyższony poziom cukru we krwi oraz zaburzenia w testach wątrobowych.

Osoby z hemochromatozą powinny w znaczny sposób ograniczyć produkty spożywcze bogate w ten pierwiastek, a także warzywa i owoce zawierające duże ilości witaminy C, ze względu na jej wpływ na zwiększenie wchłaniania żelaza.

Zadbaj o profilaktykę

Nieprawidłowości związane z nieodpowiednim stężeniem żelaza w organizmie można bardzo łatwo zdiagnozować wykonując profilaktycznie badanie morfologiczne krwi wraz z oznaczeniem dodatkowych parametrów, takich jak ferrytyna, hemoglobina czy też oczywiście poziom żelaza.

Wszelkie odchylenia dotyczące niedoboru czy też nadmiaru powyższych elementów powinny być konsultowane ze specjalistą.

Należy pamiętać, że o ile jest to możliwe, pierwiastek ten powinniśmy pozyskiwać przede wszystkim z 

diety. Nie powinno się natomiast suplementować żelaza bez wcześniejszej konsultacji lekarskiej.

POLECAMY DO DIETY BEZGLUTENOWEJ

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.