Żywność funkcjonalna - żywność przyszłości?

Żywność funkcjonalna - żywność przyszłości?

Żywność, którą spożywamy, powinna dostarczać odpowiednich ilości witamin, składników mineralnych oraz białek, tłuszczów i węglowodanów.

W kontekście prozdrowotnym ważne jest również urozmaicanie diety, utrzymywania optymalnego bilansu energetycznego, a także właściwe nawodnienie.

Co istotne, wiele produktów spożywczych zawiera składniki, które korzystnie oddziałują na nasz organizm, przez co zapobiegają rozwojowi wielu schorzeń w tym pochodzących m.in. ze strony układu krążenia czy też pokarmowego, a także zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów.

Niestety, obecnie na sklepowych półkach można znaleźć produkty o bardzo niskiej jakości, w których ilość powyższych składników jest minimalna.

W tym przypadku warto zwracać uwagę na etykiety, a także należy wybierać te produkty, które są jak najmniej przetworzone. Ponieważ rodzaj żywności, którą spożywamy, ma bardzo duży wpływ na nasze zdrowie, a nie zawsze jest możliwość dostarczyć do organizmu wszystkich niezbędnych elementów, producenci wprowadzili nowy model żywności, która jest wzbogacona prozdrowotnymi składnikami. Jest nią tzw. żywność funkcjonalna.

Właściwości prozdrowotne żywności funkcjonalnej

Żywność funkcjonalna, to taka, która ma udowodniony korzystny wpływ na zdrowie dzięki obecnym w niej składnikom aktywnym.

Jak sama nazwa wskazuje, są to standardowe produkty spożywcze, które są najczęściej elementem codziennej diety.

Należy pamiętać, że żywnością funkcjonalną nie są tabletki czy kapsułki.

Produkty tego rodzaju, aby mogły być uznawane za

żywność funkcjonalną, są np. pozbawiane niekorzystnych składników np. alergenów, bądź uzdatniane innymi elementami o prozdrowotnym działaniu.

Przykładowo mogą one obniżać poziom cholesterolu, poprawiać funkcjonowanie układu pokarmowego, a także wykazywać działanie przeciwzapalne.

Jakie produkty można uznać za żywność funkcjonalną?

● produkty mleczne (jogurty, kefiry) z dodatkiem określonych szczepów bakterii w celu poprawy funkcjonowania mikrobioty jelitowej,

● margaryny z witaminą A i D oraz kwasami tłuszczowymi omega-3,

● odżywki dla sportowców z dodatkiem białka serwatkowego oraz aminokwasów,

● produkty wzbogacane o błonnik pokarmowy,

● produkty o zmniejszonej zawartości cukru/tłuszczu,

● produkty dla kobiet w ciąży z dodatkiem witamin np. witaminy B9 (kwas foliowy),

● mieszanki dla niemowląt z dodatkiem witamin bądź składników mineralnych,

● sól kuchenna wzbogacona o jod,

● produkty z dodatkiem antyoksydantów czy flawonoidów o charakterze przeciwzapalnym,

● napoje z dodatkiem kofeiny i innych składników poprawiających koncentrację,

● mleka roślinne wzbogacane o wapń czy witaminę D

Większa świadomość konsumenta

Temat zdrowego odżywiania jest ciągle poruszany w mediach, a wśród konsumentów można zauważyć wzrost świadomości o wpływie odżywiania na stan zdrowia.

Na przestrzeni kilku ostatnich lat pojawiło się na rynku bardzo dużo produktów, które jeszcze nie tak dawno były nieznane lub uchodziły za drogie i trudno dostępne np. jagody goji czy nasiona chia.

Idąc tym torem, pojawiła się również możliwość uzdatniania obecnej żywności o prozdrowotne składniki odżywcze, niestety głównie ze względu na

bardzo duży wybór żywności o niskiej wartości odżywczej i wzrost ilości osób chorych na choroby dietozależne.

Dlatego komponowanie dziennego menu na bazie żywności funkcjonalnej jest jak najbardziej trafnym wyborem, który zapewnia utrzymanie organizmu w dobrej kondycji zdrowotnej.

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.