Witamina C nie tylko na odporność

Witamina C nie tylko na odporność

Witamina C inaczej zwana kwasem L- askorbinowym przez większość osób kojarzona jest z jej wpływem na poprawę odporności.

Poza tym jest ona antyoksydantem, który neutralizuje w naszym organizmie wolne rodniki. Jeżeli mamy ich w nadmiarze przyczyniają się one do szybszego starzenie się, a także wpływają na rozwój wielu chorób.

Witaminę C znajdziemy przede wszystkim w owocach takich jak porzeczki, pomarańcze, kiwi, truskawki czy też warzywach np. papryce, jarmużu, brokułach, pomidorze i wiele innych. Jest ona rozpuszczalna w wodzie, a jej nadmiar wydalamy wraz z moczem.

Co istotne witamina C jest wrażliwa na działanie wysokich temperatur i światła. Dlatego o ile jest to możliwe, należy spożywać surowe i jak najświeższe warzywa i owoce. Poza wspomnianym wpływem na naszą odporność witamina ta wykazuje również inne bardzo ważne właściwości.

Kolagen

Kolagen to białko, które występuje powszechnie w naszym organizmie.

Jest obecny w skórze, mięśniach, ścięgnach, a także w naczyniach krwionośnych. Jego zadaniem jest utrzymanie prawidłowej struktury naszych narządów i tkanek.

Kolagen najczęściej kojarzony jest z jego wpływu na stan skóry. Utrzymuje on jej sprężystość, elastyczność oraz jędrność.

Niestety wraz z wiekiem maleje jego ilość w naszym organizmie, a co za tym idzie, na skórze zaczynają być  widoczne pierwsze

oznaki jego ubytków jak np. zmarszczki. Również ścięgna i stawy mogą stać się mniej wytrzymałe.

Okazuje się bowiem, że do prawidłowej syntezy kolagenu niezbędna jest witamina C. Jej odpowiednia podaż wraz z dietą może przyczynić się do utrzymania tkanek w dobrej kondycji.

Układ krążenia

Kolagen, który jest syntezowany przy pomocy witaminy C obecny jest również w naczyniach krwionośnych.

Dieta bogata w kwas L-askorbinowy będzie korzystnie wpływać na utrzymanie elastyczności ścian żył i tętnic, dzięki czemu przepływ krwi będzie sprawniejszy.

Co istotne, reguluje ona stężenie cholesterolu we krwi, a także ze względu na właściwości rozszerzające naczynia krwionośne przyczynia się do spadku ciśnienia.

Jej spożycie będzie minimalizowało rozwój takich chorób jak miażdżyca, nadciśnienie tętnicze czy choroba niedokrwienna serca.

Wchłanianie żelaza

Anemia to choroba, która wiąże się z niedoborami żelaza w organizmie.

Bardzo często przyczyną anemii jest nieodpowiednio zbilansowana dieta. Wykluczanie z diety niektórych składników pokarmowych również ma wpływ na rozwój tej choroby.

Szczególnie bogate w ten pierwiastek produkty to: mięso, podroby (wątróbka), jajka, niektóre ryby, kakao, zielone warzywa liściaste, zboża, brukselka, buraki.

Co ważne żelazo z produktów odzwierzęcych wchłania się lepiej niż z produktów roślinnych.

Należy pamiętać, że osoby wykluczające z diety mięso lub ograniczające jego spożycie powinny zwrócić uwagę na odpowiednią podaż żelaza z innych źródeł.

Podczas komponowania posiłków, w których obecne są produkty bogate w ten mikroelement niezbędna okazuje się również witamina C.

Wpływa ona bowiem na lepszą przyswajalność jonów żelaza z układu pokarmowego.

Wszechstronne działanie

Obecnie niedobory witaminy C są rzadko spotykane. Mamy duży dostęp do świeżych warzyw i owoców, które oczywiście powinny być podstawą zdrowej i zbilansowanej diety.

Chcąc utrzymać organizm w dobrej kondycji na lata nie powinniśmy z nich rezygnować.

Według najnowszych zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia połowę naszego talerza powinny stanowić właśnie te składniki.

Pamiętajmy o tym podczas komponowania naszego dziennego menu.

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.