Style jedzenia

Każdy z nas codziennie dokonuje wyboru odnośnie tego co danego dnia będzie spożywać.

Wybory te mogą być dokonywane pod wpływem impulsu, emocji, ale również mogą stanowić przemyślaną strategię, która w dłuższej perspektywie zapewni nam dobre samopoczucie i zdrowie.

Z tego względu w dietetyce można wyróżnić kilka stylów jedzenia. Odnoszą się one właśnie do naszych wyborów oraz sposobu, w jakim jemy.

Często styl ten będzie decydował o tym, czy dana osoba będzie w stanie bez problemu wdrożyć zalecane jej wskazówki żywieniowe, czy będzie potrzebowała nieco więcej czasu na przeorganizowanie swoich nawyków.

 To jakim stylem się kierujemy zależy od bardzo wielu czynników, jak np. określone zachowania wyniesione z domu, wpływ społeczeństwa, a nawet uwarunkowania genetyczne.

Jedzenie zewnętrzne

Obecnie żyjemy w czasach, w których na każdym kroku mamy nieograniczony dostęp do żywności.

Jest ona również mocno eksponowana i reklamowana we wszystkich środkach przekazu. To sprawia, że nawet jeśli nie jesteśmy głodni, możemy poczuć ochotę na konkretny produkt, który właśnie ukazał nam się na billboardzie.

W niektórych miejscach, jak np. w biurach są ustawione automaty z żywnością, a także wiele sklepów jest zlokalizowana w bardzo niewielkiej odległości od siebie co umożliwia nam zrobienie szybkich zakupów, często niezdrowych.

Co zatem warto zrobić, aby nie kupować niepotrzebnych produktów pod wpływem bodźca zewnętrznego?

Przede wszystkim warto iść do sklepu z listą zakupów, w sytuacjach awaryjnych mieć przy sobie zdrowszą przekąskę jak np. paczkę orzechów, starać się omijać alejki ze słodyczami i innymi przekąskami.

Jedzenie zmysłowe

Odnosi się do osób, które celebrują każdy posiłek. Dla nich ważny jest smak, kolor czy konsystencja potrawy.

Starannie dobierają składniki oraz sięgają po produkty wyższej jakości.

Z pewnością nie sięgną po jakąś szybką przekąskę czy produkt, który jest pozbawiony powyższych walorów.

Osoby kierujące się tym stylem nie jedzą w pośpiechu co jest bardzo korzystne dla ich zdrowia. W kontekście wartości odżywczej ich diety można przypuszczać, że będzie ona urozmaicona, ale również bogata w produkty uważane za nieco mniej prozdrowotne jak np. długo dojrzewające sery czy wino. 

Jedzenie wisceralne

Osoby, które preferują ten styl jedzenia nie przykładają dużej uwagi to tego co jedzą.

Ważne, aby posiłek jak najszybciej zaspokoił ich głód i był przygotowany z jak najprostszych składników.

Niestety wisceralny styl jedzenia jest jednym z tych najmniej zdrowych, ze względu na to, iż dominują w nim produkty przetworzone o niskiej wartości odżywczej.

W przypadku tych osób ważne jest, aby nauczyć ich jak wprowadzić odpowiednie nawyki żywieniowe oraz jak dokonywać prawidłowych wyborów żywieniowych

Jedzenie rytmiczne

W rytmicznym stylu jedzenia, jak sama nazwa wskazuje, bardzo dużą uwagę przykłada się do spożywania posiłków o tej samej porze.

Posiłek ten jest również odpowiednio wcześniej zaplanowany. Co istotne, ten styl jedzenia charakteryzuje się bardzo dużą monotonią ze względu na to, iż często spożywa się te same posiłki przez kilka kolejnych dni np. owsianka codziennie na śniadanie.

Niestety skutkiem tego może być mało urozmaicony jadłospis co może sprzyjać ewentualnych niedoborom witaminowo-mineralnym.

Osoby o tym stylu jedzenia nie lubią odstępstw od swojej rutyny, dlatego rzadko wybierają posiłki na mieście czy też niskiej jakości przekąski na szybko.

Powyższe style są przykładem na to, że nie tylko powinniśmy zwracać uwagę na to, co jemy, ale również na to jak jemy. Jednakże część osób może mieć taki styl jedzenia, który jest mieszanką kilku tych tu wymienionych. W kontekście zdrowego odżywiania najistotniejsze jest wypracowanie takich nawyków, które zapewnią nam zdrowie. Dlatego dla części osób, droga do ich wdrożenia może zająć nieco więcej czasu, lecz przy odpowiednim wsparciu i motywacji jest to oczywiście do zrealizowania. 

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.