Koktajle w opinii dietetyka

Zdrowa dieta zazwyczaj kojarzy się nam ze spożywaniem dużych ilości warzyw, owoców, a także kolorowych koktajli. Przyrządzenie ich nie zajmuje dużo czasu, wystarczy zmiksować ulubione składniki. To sprawia, że tak wiele osób chętnie po nie sięga. Dostarczają one potrzebnych nam do prawidłowego funkcjonowania mikroelementów, witamin, a także antyoksydantów. Napój ten jest szczególnie polecany wśród osób będących na dietach odchudzających, a także może być alternatywą posiłku dla tych, którzy są zabiegani w ciągu dnia. Są smaczne, proste w przygotowaniu, ale mają też swoje wady.

Sposób na koktajl

Nie ma jednego uniwersalnego przepisu na koktajl. Do przygotowania go najczęściej wykorzystuje się warzywa, owoce, mleko, napoje roślinne, pestki, nasiona, orzechy, masła orzechowe, oleje, przyprawy korzenne, czy też odżywki białkowe.

Sprawdzą się jako uzupełnienie codziennej diety w składniki odżywcze, dlatego często są wykorzystywane przez sportowców w celu dostarczenia m.in. zwiększonej ilości biała.

Koktajle są też polecane osobom, które mogą mieć problemy zdrowotne, np. zaburzeniach trawienia, które uniemożliwiają im spożywanie niektórych pokarmów.

W tym przypadku należy zwrócić szczególną uwagę na kompozycję składników, aby nie pogłębiać obecnych dolegliwości.

Należy jednak przyznać, że koktajle są bardzo często wybierane przez osoby, które chcą schudnąć. Istnieją również firmy, które proponują gotowe diety bazujące tylko na koktajlach. O ile włączenie tych przygotowanych samodzielnie do dziennego jadłospisu może urozmaicić dietę, to bazowanie głównie na gotowych produktach, które nie zawsze mają wartościowy skład może nie być najlepszym wyborem. 

Czy koktajle są dla wszystkich?

Oczywiście, że tak, chociaż warto mieć na uwadze kilka ważnych aspektów. Koktajle to płynne kalorie.

Bywa, że szklanka koktajlu, który zawiera orzechy, nasiona bądź inne gęste energetycznie składniki może mieć zbliżoną kaloryczność do standardowego posiłku.

Dlatego tak łatwo jest „przemycić” w nim dodatkowe kalorie, których nadmiar będzie powodował wzrost masy ciała. Co ważne posiłek w postaci płynnej nie da nam uczucia sytości.

Zostanie on szybko strawiony ze względu na bardzo duże rozdrobnienie składników i po krótkim czasie znowu możemy poczuć się głodni.

Przykładowo, po zjedzeniu dwóch pomarańczy będziemy najedzeni, natomiast wypijając koktajl z takiej samej ich ilości, w zasadzie nie poczujemy, że coś zjedliśmy.

Na koktajle powinny uważać również osoby, które mają problemy z wahaniami cukru we krwi, szczególnie kiedy zawierają one kilka owoców bądź innych dodatków bogatych w węglowodany. Jeżeli osoba, której dotyczy ten problem, często wybiera koktajle ze względu na walory smakowe, można jej zaproponować wypicie go zaraz po posiłku w ramach deseru. 

Zdrowy dodatek do diety

Komponując dzienne menu, powinniśmy zwracać uwagę na jego urozmaicenie i włączanie do niego dobrych źródeł białka, tłuszczów i węglowodanów.

Nie może w nim zabraknąć również warzyw, owoców oraz odpowiedniej ilości wody.

Zdrowe menu to takie, w którym dba się również o właściwe przygotowanie posiłków, dlatego warto w tym przypadku unikać długotrwałego smażenia na rzeczy gotowania na parze czy też jedzenia niektórych produktów, o ile jest to możliwe, w postaci surowej.

Dlatego dobrym rozwiązaniem okazują się koktajle, które mogą nam dostarczyć wszystkich powyższych składników. Warto jednak pamiętać o kilku istotnych aspektach, których niestosowanie może sprawić, że zamiast odżywczego napoju dostarczymy do organizmu zbyt duże ilości kalorii, które nawet nie dadzą nam poczucia sytości.

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.