Jak zmierzyć obwody ciała?

Jednym z elementów procesu odchudzania jest kontrola pomiarów obwodów ciała.

Stanowi ona uzupełnienie do monitorowania masy ciała. Dzięki nim jesteśmy w stanie zauważyć zmiany jakie, zaszły w organizmie.

Zaleca się, aby wszystkie pomiary były wykonywane w podobnych warunkach, tj. o tej samej porze dnia (najlepiej po przebudzeniu i porannej toalecie), tą samą miarką oraz w ubraniu, które nie będzie zawyżać bądź zaniżać obwodów.

W tym przypadku warto wykonywać je np. w dopasowanej bieliźnie.

Można również wybrać jeden konkretny dzień, w którym będziemy dokonywać pomiarów, przykładowo w każdy piątek co 2 tygodnie.

Należy pamiętać, aby nie wykonywać pomiarów masy ciała i obwodów  zbyt często. Może nam się wtedy wydawać, że proces chudnięcia nie postępuje lub przebiega bardzo powoli.

Zdrowe chudnięcie to utrata od 0,5 do 1 kg tygodniowo, a spadek centymetrów w obwodach może się różnić w różnych partiach ciała.

Istotną kwestią jest też wyjściowa masa ciała. Osoby otyłe początkowo mogą tracić więcej kilogramów w porównaniu do osób, które mają do zrzucenia ich znacznie mniej.

Obwody ciała

Wszystkie pomiary wykonujemy w lekkim rozkroku, w pozycji wyprostowanej, spokojnie oddychając. Mięśnie pozostają rozluźnione.

Talia: między najwyższym punktem grzebienia kości biodrowej a najniższą częścią ostatniego żebra. W praktyce jest to najwęższe miejsce naszego tułowia.

Pas: w okolicy pępka lub ok. 2 cm powyżej. U osób otyłych zaleca się pobieranie obwodu pasa w miejscu największego ulokowania tkanki tłuszczowej.

Biodra: na największej wypukłości mięśnia pośladkowego.

Ramię: ręka powinna być rozluźniona i lekko odchylona od tułowia. Utrzymujemy ją wyprostowaną. Pomiaru dokonujemy w najszerszym miejscu. Niektóre źródła podają, iż pomiar ten można wykonywać na wzniesionych do boku ramionach.

Udo: w najszerszym jego miejscu, kilka centymetrów pod pośladkami. Dodatkowo pomiar ten może być zebrany z jego dolnej części tuż nad kolanem.

Łydka: pomiar również wykonywany jest w jej najszerszym miejscu.

Niektóre sytuacje mogą zaburzać wiarygodność pomiarów, dlatego w ich przypadku należy zaplanować mierzenie w innym dniu.

Pomiarów nie poleca się wykonywać:

-kilka dni przed wystąpieniem menstruacji,

-po spożyciu obfitego wieczornego posiłku (również w połączeniu z alkoholem) dzień przed pomiarami,

-po zakończeniu aktywności fizycznej.

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

POLECAMY SUPLEMENTY DIETY

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.