Dlaczego powstają choroby?

DLACZEGO POWSTAJĄ CHOROBY?

Nie raz zastanawiasz się:

  • dlaczego jestem chory?
  • hmm już kolejna infekcja w sezonie
  • dopiero byłem chory
  • przecież dbam o siebie, to dlaczego choruję?

Takie i podobne pytania pojawiają się przy różnych infekcjach, przeziębieniach, anginach itp.

 

Ale jakie myśli przychodzą kiedy:

  • dostajemy diagnozę, że choroba będzie z nami całe życie
  • dowiadujemy się, że czegoś nie da się wyleczyć
  • lekarz mówi że został nam np. rok życia

W dzisiejszym świecie, te myśli towarzyszą nam często. Zastanawiamy się co możemy zrobić, jak sobie pomóc, gdzie szukać pomocy. Często zastanawiamy się co zrobić aby wyleczyć się, ale mało kiedy zastanawiamy się dlaczego chorujemy? Mało kiedy zastanawiamy się gdzie leży przyczyna.

 Zastanówmy się jakie czynniki powodują rozwijanie się choroby? Jakie czynniki obniżają odporność?

Z moich doświadczeń wynika, że dwa główne czynniki to dieta i aspekty psychologiczne. Owszem dochodzą jeszcze predyspozycje genetyczne, ale i tutaj w wielu przypadkach można nad tym zapanować.

Przyjrzyjmy się diecie. O co tu chodzi?
Na pewno jest ważne, aby każdy stworzył sobie ŚWIADOMY STYL ŻYWIENIA.

Pewnie zapytasz co oznacza świadomy styl żywienia?
Oznacza, że to co jesz oraz jak jesz ma być świadomym wyborem. Masz świadomie obserwować siebie i przyglądać się temu co ci służy, a co szkodzi. Jeżeli do tego co masz na talerzu przed sobą podchodzisz, że jeden raz ci nie zaszkodzi, inni jedzą i żyją, tak wszystko jest szkodliwe, to oznacza, że to jest jakieś jedzenie, a nie świadomy wybór!

Zauważyłam ciekawą zależność, że:
- jak już się ktoś zdrowo odżywia, to według innych jest na diecie,
- jak ktoś coś z jadłospisu wyeliminował np. chleb czy ziemniaki to już jest na diecie.

A zastanawiałeś się kiedyś, że to nie jest „na diecie”, tylko styl żywienia? Świadome wybru produktów na diecie to właśnie ŚWIADOMY STYL ŻYWIENIA.
Dlatego poobserwuj swój styl żywienia, zrób go świadomym.
Zobacz po czym czujesz się lepiej, a po czym gorzej.
Zwróć uwagę po czym czujesz się senny, a po czym masz energię.
Przyglądnij się po czym masz dysfunkcję w żołądku, a po czym żołądek nie narzeka.

Dla jednych lepszym stylem żywienia będzie dieta bez nabiału, dla innych dieta bez mięsa, dla innych dieta bez cukru, a jeszcze dla innych dieta bez chleba, makaronów, kaszy , ryżu. I wtedy właśnie, jeżeli stosujesz ją świadomie, bo czujesz jak twój organizm reaguje pozytywnie czy negatywnie, wyrabiasz sobie ŚWIADOMY STYL ŻYWIENIA.

Aspekt dietetyczny to również jakość jedzonych produktów. Staraj się wybierać produkty świadomie. Niech w twoim świadomym stylu żywienia będą świadomie wybrane produkty. Wybieraj produkty nieprzetworzone, warzywa i owoce czy nabiał poszukaj u lokalnego rolnika. Używaj ziół jako przypraw, a nie gotowych mieszanek czy kostek, które zawierają wiele niepotrzebnych substancji.

Świadomie wybierając dietę według jakiej będziesz się odżywiać oraz świadomie wybierając do niej produkty musisz pamiętać o świadomym podejściu jaką ilość będziesz zjadać i jak często. Te dwa elementy również  odgrywają bardzo ważną rolę na nasze zdrowie. 

Pamiętaj żeby wyrobić sobie ŚWIADOMY STYL ŻYWIENIA!!!

Ale czy ten ŚWIADOMY STYL ŻYWIENIA to wszystko co możesz zrobić dla zdrowia? Otóż nie. Dochodzi tutaj bardzo ważny czynnik, jakim jest aspekt  psychologiczny. Jest to temat rzeka. Zwłaszcza w dzisiejszym świecie pandemii ten aspekt jest bardzo mocno widoczny. Szczególnie teraz towarzyszy nam stres, izolacja, niepewność, często odrzucenie. Nasze negatywne emocje na pewno nie pomagają nam żyć zdrowo.

Stres jest bardzo szerokim pojęciem. Doprowadza do większości chorób. Ja nawet jestem skłonna powiedzieć, że w jakimś stopniu do wszystkich. Często sobie nie zdajemy sprawy, ale pod wpływem bodźców czy emocji zachodzi psychosomatyzacja stresu.

Na aspekt psychiczny ma wpływ wiele czynników jak właśnie styl żywienia, nasza praca, nasze finanse, nasze relacje z innymi, czy mamy czas dla siebie. Maja też  wpływ nasze emocje, zarówno te złe jak i te dobre, nasza mentalność, nasze podejście do problemów, podejście jak je odbieramy, a nawet decyzje jak te problemy rozwiązujemy.  

Będę wracać w kolejnych artykułach do tych tematów.

Wcześniej wspomniałam, że wpływ na nasze choroby mają predyspozycje genetyczne. Lecz pisałam również, że na niektóre możemy mieć wpływ. Brzmi to dziwnie, ale to jest prawdziwe stwierdzenie.

Często słyszymy, że przykładowo cukrzyca jest chorobą genetyczną. Owszem, kiedy ktoś w rodzinie choruje, to ryzyko się zwiększa.
Tu pojawia się pytanie czy na zwiększenie lub zmniejszenie ryzyka nie masz wpływu?
Oczywiście że masz. Przecież jedząc codziennie tabliczkę czekolady, zapijając słodzonymi napojami na pewno zwiększasz ryzyko. Ale mając ŚWIADOMY STYL ŻYWIENIA, który będzie nisko węglowodanowy ryzyko minimalizujesz. Jeżeli zadbasz o psychiczny aspekt i nie będę niezdrowo zajadać stresu, również świadomie zmniejszasz ryzyko rozwoju choroby.

Zobacz jak własnymi wyborami możesz nakręcić spiralę choroby. 

Masz poczucie zdrowia i brak symptomów choroby. Zaczynasz odżywiać się nieświadomie i żyć w biegu,  w stresie. To powoduje, że stawiane są nadmierne, ciągłe wymagania od układu odpornościowego. Jak wykonujesz jakąś czynność i się zmęczysz, to spowalniasz swoje działania. To samo robi twój układ odpornościowy. Nadwyrężony i zmęczony spowalnia pracę komórek i regenerację tkanek. Jeśli ten proces staje się chroniczny, dochodzi do uszkodzenia komórek, które powodują problemy w efektywności pracy układu immunologicznego. Do tego dochodzą jeszcze toksyny że środowiska i inne czynniki, co w efekcie doprowadza kolejnych uszkodzeń komórek czego następstwem są poważne problemy funkcjonowania tkanek i powstanie choroby.

Zacznij prowadzić ŚWIADOMY STYL ŻYCIA i OBUDŹ ZDROWIE!!!

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.