Czy fruktoza jest bezpieczna dla zdrowia?

Czy fruktoza jest bezpieczna dla zdrowia?

Fruktoza to cukier prosty występujący przede wszystkim w owocach, a także w nieco mniejszych ilościach w warzywach.

Wraz z innymi cukrami prostymi może tworzyć większe cząsteczki.

Przykładowo, biały cukier (sacharoza) jest połączeniem fruktozy wraz z glukozą. Owocami szczególnie bogatymi we fruktozę są gruszki, jabłka, melony, mango, arbuz czy wiśnie.

Jako związek o niskim indeksie glikemicznym była swego czasu polecana jako zdrowszy zamiennik cukru. Czy słusznie?

Fruktoza a odczuwanie głodu

Każdy spożywany przez nas posiłek jest trawiony i wchłaniany w układzie pokarmowym, a hormony, które towarzyszą tym procesom, są odpowiedzialne za kontrolę głodu i sytości.

Wraz z przyjmowanym pokarmem wzrasta uczucie sytości, które po zakończeniu jedzenia utrzymuje się przez pewien czas.

Po kilku godzinach nasz organizm wysyła sygnały świadczące o niskich zasobach energetycznych 

organizmu, przez co znów odczuwamy głód. W przypadku spożywania produktów bogatych we fruktozę mechanizm ten przebiega inaczej.

Po jej spożyciu nasz organizm nie dostaje informacji, że jest nasycony, dlatego w dalszym ciągu będziemy odczuwać głód mimo zjedzenia pewnej ilości pokarmu.

Konsekwencją tego może być dalsza konsumpcja i dostarczanie do organizmu dodatkowych kalorii.

Aby temu zapobiec, warto do posiłku składającego się z produktów fruktozowych dodawać inne np. bogate w tłuszcze, węglowodany złożone bądź białka, które pobudzają działanie hormonów odpowiedzialnych za sytość.

Czy od fruktozy się tyje?

Wiele osób będących na diecie odchudzającej uważa, że nie powinno się wtedy spożywać owoców, ponieważ powodują tycie.

W tym przypadku nie należy patrzeć na owoce tylko przez pryzmat samej fruktozy, ale trzeba wziąć pod uwagę inne ich korzystne składniki.

Przede wszystkim jest w nich obecny błonnik, który jest niezbędnym elementem w procesie odchudzania.

Witaminy czy składniki mineralne, które powinny być codzienne dostarczone w odpowiednich proporcjach, również są obecne w owocach.

Witamina C, witaminy z grupy B, B-karoten, potas, magnez, cynk, wapń to tylko niektóre z nich.

Ponadto znajdziemy w nich antyoksydanty oraz flawonoidy, które wspierają m.in. układ odpornościowy czy sercowo-naczyniowy.

Problem może się pojawić w momencie spożywania produktów przetworzonych, bogatych m.in. w syrop glukozowo-fruktozowy.

Najczęściej nie niosą one za sobą większych korzyści zdrowotnych. Wręcz przeciwnie. Uważa się, że jego zwiększone spożycie wpływa na wzrost masy ciała, rozwój chorób metabolicznych, a także obciąża układ sercowo-naczyniowy oraz nerki.

Obecny jest on przede wszystkim w słodkich napojach gazowanych, słodyczach, wyrobach cukierniczych, a nawet wędlinach czy sosach pomidorowych.

Producenci bardzo często dodają go do swoich wyrobów ze względu na specyficzne właściwości - nie ulega on krystalizacji, nie wysycha zbyt szybko, jest dobrym stabilizatorem smaku, a przede wszystkim jest tani.

Dlatego w przypadku dbania o swoją sylwetkę stanowczo zaleca się zrezygnować z produktów bogatych w syrop glukozowo-fruktozowy. Owoce są jak najbardziej zalecane.

Zespół złego wchłaniania fruktozy

Innym ważnym aspektem, o którym niestety rzadko się słyszy, jest zespół złego wchłaniania fruktozy.

Związek ten po spożyciu powinien zostać wchłonięty w jelicie cienkim. Jednakże w przypadku tego zaburzenia dochodzi do niedoboru bądź całkowitego braku białka, które jest odpowiedzialne za transport fruktozy przez błonę komórkową.

Konsekwencją jest przedostawanie się fruktozy do jelita grubego, gdzie ulega fermentacji.

Objawami towarzyszącymi zaburzeniu wchłaniania fruktozy są wzdęcia, bóle brzucha, nudności czy biegunki.

Objawy te nie są specyficzne i niestety łatwo przypisać je innym dolegliwościom.

Przyczyny tego zaburzenia nie są jeszcze poznane. Kluczem jest właściwa diagnostyka, która umożliwi dalsze postępowanie dietetyczne.

W tym przypadku zaleca się wykonanie testu wodorowo-oddechowego.

Jeść czy nie jeść?

Temat fruktozy od lat budzi kontrowersje.

Część informacji, takich jak konieczność rezygnacji ze spożycia owoców w trakcie odchudzania można uznać już za mit.

Istnieją jednakże pewne przesłanki medyczne, przy których rzeczywiście lepiej jest ograniczyć bądź odstawić produkty fruktozowe.

Pewne jest natomiast, że w codziennej diecie nie powinno być miejsca na duże ilości syropu glukozowo-fruktozowego oraz produkty wysoko przetworzone.

Natomiast dla zachowania zdrowia owoce powinny być stałym elementem w jadłospisie.

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.