Czy dieta kiedyś się kończy?

Media społecznościowe oraz portale o tematyce lifestylowej są przepełnione informacjami na temat różnego rodzaju diet, które mają nas szybko i skutecznie odchudzić.

Utarło się również przekonanie, że dieta, to wycinek czasu, podczas którego musimy zastosować wiele restrykcji żywieniowych, żeby po pewnym czasie móc na nowo wrócić do starego sposobu żywienia.

Na szczęście coraz więcej dietetyków uświadamia swoich podopiecznych, a także edukuje społeczeństwo, że nie jest to właściwa droga do osiągnięcia zamierzonych celów. 

W całym procesie odchudzania kluczowe znaczenie ma wykształcenie nowych, stałych i zdrowych nawyków żywieniowych, które mają nam pomagać dokonywać właściwych wyborów.

Samo słowo dieta, również jest nacechowane negatywnie, ponieważ uważa się, że wiąże się ono z koniecznością porzucenia pewnych zachowań i dostosowania się do innych.

Nierzadko jest to dla nas stresujące oraz mocno wpływające na nasz komfort psychiczny. Dlatego tak ważne jest przyjrzenie się całemu dotychczasowemu stylowi odżywiania w celu wprowadzenia stałych i długofalowych zmian, które będą korzystne nie tylko dla naszego zdrowia, ale również samopoczucia.

W tym przypadku słowo dieta powinno się zamienić na plan odżywiania.

Odchudzanie jako proces

Proces, jakim jest redukcja masy ciała, można podzielić na kilka etapów.

Na samym początku należy ustalić odpowiednią kaloryczność, dobrać wartościowe oraz zbilansowane posiłki, rozplanować wdrażanie właściwych nawyków żywieniowych.

W zależności od indywidualnych potrzeb można modyfikować poszczególne elementy. Zdrowe odchudzanie zakłada utratę kilku kilogramów miesięcznie.

Oczywiście kluczowe jest również to, z jakiego punktu startujemy. Część osób będzie chudła wolniej, a druga część szybciej. W trakcie odchudzania napotkamy momenty, kiedy utrata masy ciała może spowalniać bądź się zatrzymać.

Jest to częste zjawisko i nie należy wtedy się zniechęcać bądź całkowicie porzucać podjętych starań. Może się okazać, że nasz plan wymagać będzie wdrożenia pewnych zmian, po których znów zauważymy utratę kilogramów. 

Deficyt kaloryczny a edukacja żywieniowa

Dużą popularnością cieszą się jadłospisy o bardzo dużym deficycie kalorycznym.

Niestety stosowanie ich niesie za sobą szereg konsekwencji zdrowotnych oraz ryzyko pojawienia się efektu jojo.

Ponadto w dalszym ciągu jest to schemat zakładający stosowania się do zaleceń w określonym czasie.

 Największym zagrożeniem płynącym z okresowego trzymania się diety jest powrót do starych nawyków żywieniowych, co w konsekwencji może spowodować przybranie masy ciała oraz trwanie w błędnym kole odchudzania.

 Popularne schematy dietetyczne nie uczą

 wprowadzania nowych i zdrowych nawyków żywieniowych i nie uczą jak jeść. Jest to „gotowiec”, który należy stosować przez pewien czas, a po jego zakończeniu najczęściej nie wiadomo co dalej.

Jest to ich kluczowy błąd mimo utrzymywania deficytu kalorycznego. Dlatego każdy plan dietetyczny powinien zawierać elementy edukacji żywieniowej. Edukacja ta pokazuje jak dokonywać zdrowych wyborów, jak samemu komponować wartościowe menu, jak nie zniechęcania się do zdrowego odżywiania w chwilach słabości.

Nie ma tutaj podziału na żywność zdrową i tą niedozwoloną. Dzięki dobrze poprowadzonej edukacji będziemy mogli spożywać posiłki bez wyrzutów sumienia kiedy znajdzie się w nich coś, co do tej pory uważaliśmy za niezdrowe.

Co z nawykami?

Edukacja żywieniowa zawiera w sobie elementy z dziedziny, jaką jest psychodietetyka.

Dzięki niej możemy wdrożyć nowe nawyki żywieniowe, które będą nam towarzyszyć na stałe.

Cały proces nauki nawyków żywieniowych powinien przebiegać powoli i stopniowo.

To niestety może zniechęcić osoby, które chcą efektów na już. Jednakże, aby efekt był długotrwały, musimy porzucić dotychczasowe myślenie na temat diet, które zakładają stosowanie ich tylko przez pewien czas.

Edukacja żywieniowa i wdrażanie nowych nawyków żywieniowych ma za zadanie zmienić nasz dotychczasowy styl odżywiania.

Podejmując się tego, nie zależy nam już na powrocie do starych zachowań. Dlatego czasami może to wymagać poświęcenia większej ilości czasu.

Ale jest to jedna z lepszych inwestycji w nasze zdrowie, gdyż nie będziemy musieli zaczynać kolejnej diety, która w rezultacie nie przyniesie efektów. Ponadto, nowo wypracowany styl odżywiania pomoże nam nie tylko zgubić zbędne kilogramy, ale również poprawi jakość życia.

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.