Co utrudnia Twoje odchudzanie?

Nie często słyszymy o przypadkach osób, które za pierwszym podejściem do diety realizują swoje cele. Natomiast większość osób, które stosowały diety odchudzające ma za sobą już kilka pojeść zakończonych niepowodzeniem.

W teorii proces odchudzania może wydawać się prosty. Wystarczy przejść na odpowiedni deficyt kaloryczny, aby kilogramy zaczęły spadać. W praktyce wygląda to tak, że idealnie rozpisana dieta czasami nie wystarcza, aby osiągnąć sukces.

Co zatem przekreśla nasze starania i powoduje, że diety nie działają? Bardzo dużo zależy od naszego podejścia do diety i od tego jaką postawę przyjmujemy podczas stosowania jej.

Nowa dieta od poniedziałku

Dietę najczęściej staramy się umiejscowić w czasie. Planujemy jej rozpoczęcie z początkiem nowego tygodnia/miesiąca/roku. Od tej daty zaczynamy nową drogę, która pozwoli nam uzyskać wymarzone rezultaty.

Dodatkowo dzień ten będzie dniem, od którego wprowadzimy  regularne treningi, posiłki o wyznaczonych porach, bez podjadania i jedzenia słodyczy.

Są to oczywiście bardzo trafne założenia, z tym że jest to bardzo szybka droga do niepowodzenia.

Dlaczego?

Dlatego, iż jest to dla nas za dużo jak na sam początek.

Jeżeli do tej pory prowadziliśmy siedzący tryb życia, w biegu dojadaliśmy posiłki, codziennie sięgaliśmy po jakąś słodką przekąskę to bardzo trudno będzie nam się odzwyczaić od dotychczasowych przyzwyczajeń.

Powyższe przykłady to nieprawidłowe nawyki, na które pracuje się latami. Jeżeli były one ,,pielęgnowane” przez dłuższy czas, niestety porzucenie ich na rzecz tych korzystnych może być na samym początku trudne.

Wszystko albo nic

Idąc dalej, chcemy, aby nasza dieta była idealna. Dlatego nasz plan będziemy realizować ze 100% zaangażowaniem.

Wprowadzimy wszystkie wcześniej ustalone postanowienia wraz z odpowiednio wyliczoną dietą. Teraz musi się nam udać.

Nie planujemy żadnych odstępstw, bo tylko w ten sposób osiągniemy wymarzoną sylwetkę.

Bardzo wiele osób właśnie w ten sposób podchodzi to diety, co niestety kończy się niepowodzeniem przy pierwszym potknięciu.

Przyjęcie w rodzinie, niezapowiedziana weekendowa wizyta kogoś znajomego, imieniny koleżanki z pracy, zaproszenie do restauracji. Przy tego typu sytuacjach okazuje się, że nie jesteśmy w stanie trzymać się naszego planu.

Przecież kawałek tortu, którym zostaliśmy poczęstowani nie jest wliczony w nasze zapotrzebowanie kaloryczne i teraz na pewno odbije się to na naszej sylwetce. A skoro w weekend napiłam się wina to już bez sensu jest kontynuować tę dietę, bo i tak mi się nie udało utrzymać wcześniejszych postanowień.

Jest to tak zwane myślenie ,, wszystko albo nic”. Dieta musi być realizowana bez najmniejszych odstępstw, bo tylko wtedy przyniesie to efekt. A kiedy te małe odstępstwa się przydarzą, porzucamy to co zaczęliśmy.

Najczęściej rezultatem tego typu działań jest poczucie frustracji, obniżona motywacja i brak wiary we własną skuteczność.

Powoduje to dodatkowy stres, który w dłuższej perspektywie czasu również może utrudniać proces odchudzania.

Plan B

Nigdy nie jesteśmy w stanie przewidzieć i całkowicie wyeliminować wszystkich tych sytuacji, podczas których będziemy musieli na chwilę przystopować z naszą dietą.

Przecież nie da się odmawiać za każdym razem kiedy jesteśmy zapraszani na urodziny, wesele czy inne spotkania. Nie raz dostaniemy w prezencie coś słodkiego bądź zostaniemy poczęstowani czymś niedietetycznym przez naszych bliskich.

Dlatego zawsze warto mieć przygotowany Plan B na tego typu okazje.

Przykładowo podczas różnego rodzaju przyjęć możemy ½ talerza zapełniać warzywami. Starajmy się pić wtedy dużo wody, a zamiast mocno wysmażonych potraw sięgajmy po te gotowane bądź pieczone.

Jeżeli wychodzimy do restauracji, sprawdźmy wcześniej jej menu. Zastanówmy się wcześniej jaki posiłek będziemy chcieli zamówić. Warto, aby wybierać te, które mają dużo warzyw i nieco mniej tłuszczu. Jeżeli chcemy zjeść deser, wybierzmy mniej kaloryczne główne danie.

Przykładów oczywiście można podawać bardzo dużo. Najważniejsze jest, aby znaleźć tzw. złoty środek, dzięki któremu zjemy coś, na co mamy ochotę bez poczucia, że nie udaje nam się zrealizować planu dietetycznego.

Odchudzanie to proces

Podejmując się diety odchudzającej powinniśmy nastawić się na proces. Podczas jego trwania będziemy uczyć się wprowadzania nowych nawyków żywieniowych, ale również mogą pojawić się niespodziewane sytuacje, na które powinniśmy być przygotowani.

Najważniejsze jest, abyśmy się nie zniechęcali tylko podejmowali takie działania, które z każdym dniem będą nas przybliżać do osiągnięcia celu.

Jednego dnia uda nam się zrealizować 100% planu, natomiast kolejnego może się okazać, że 60%.

Jeżeli mimo tego będziemy trwać w swoich postanowieniach i małe potknięcia nie będą wywoływać w nas poczucia winy to jak najbardziej jesteśmy w stanie osiągnąć to co postanowiliśmy na samym początku naszej drogi.

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.