Co kryją w sobie algi?

Co kryją w sobie algi?

Na przestrzeni ostatnich lat wzrosła popularność kuchni azjatyckiej, a wraz z nią zwiększyło się spożycie alg.

Z dietetycznego punktu widzenia niesie to za sobą pewne korzyści zdrowotne.

Poza tym na rynku można spotkać suplementy bazujące na algach takie jak np. spirulina czy chlorella.

O ich prozdrowotnych właściwościach wiadomo już od bardzo dawna.

Dlatego nie bez znaczenia są uznawane za tzw. superfoods, czyli produkty o bardzo dużej zawartości składników odżywczych. Wyróżnia się ok. 30 tysięcy gatunków alg.

 Są znane również pod nazwą glony oraz wodorosty. 

Bogactwo składników odżywczych

Rosnące w wodach morskich algi odznaczają się dużą zawartością składników mineralnych obecnych w tamtejszych akwenach.

Są one źródłem łatwoprzyswajalnego magnezu, wapnia, potasu, cynku, manganu czy żelaza.

Ponadto obecne są w nich składniki o właściwościach antyoksydacyjnych takich jak β-karoten czy witamina C.

Co ciekawe niektóre z nich zawierają spore ilości białka. Przykładowo w algach nori białko stanowi ok. 25-50% ich suchej masy.

Na uwagę zasługuje fakt, iż są one zasobne w jod. W przypadku chorób wynikających z jego niedoboru zaleca się włączenie ich do diety.

Szczególnie polecany w tym przypadku jest kelp. Jednakże nie jest on wskazany w przypadku choroby Hashimoto, gdyż jod może zaostrzyć toczący się stan zapalny.

Dodatki do żywności

Niektóre z alg są wykorzystywane jako dodatki do żywności ze względu na ich właściwości żelujące i konserwujące.

Dzięki temu wpływają na wygląd i trwałość produktów spożywczych.

Czytając etykiety produktów spożywczych, możemy natrafić się m.in. na agar (E406), który ma zbliżone właściwości do żelatyny. Dzięki temu stanowi dobry jej zamiennik np. w galaretkach i mogą go spożywać osoby wykluczające produkty odzwierzęce z diety.

Innym dodatkiem pozyskiwanym z czerwonych wodorostów jest karagen (E407), który ma właściwości stabilizujące. Jest obecny 

m.in. dżemach, jogurtach, słodyczach czy też wyrobach mięsnych.

Jest też często dodawany do produktów „typu light”, gdyż jest on dobrym zamiennikiem tłuszczu. Jest to też składnik dość kontrowersyjny, gdyż uważano, że wywołuje choroby zapalne jelit, a także nowotwory. Przypuszczano tak po badaniach przeprowadzanych na zwierzętach.

Obecnie na podstawie nowych publikacji, został on dopuszczony do spożycia i jest uważany za bezpieczny dodatek.

Algi a witamina B12

Będąc na diecie roślinnej, szczególnie wegańskiej należy włączyć suplementację witaminy B12.

Jest ona istotna m.in. dla naszego układu nerwowego, a jej niedobory mogą wywoływać niedokrwistość.

Niestety nie zawiera jej żaden produkt pochodzenia roślinnego, stąd konieczność jej suplementacji.

Jednakże jeszcze niedawno uważano, że dobrym źródłem witaminy B12 są właśnie algi.

Okazuje się natomiast, że w algach są obecne analogi witaminy B12, które nie wykazują jej biologicznej aktywności.

Co ważne, wpływają one na wyniki badań krwi. Analizując poziom witaminy B12, przy jednoczesnym spożywaniu dużych ilości alg (np. pod postacią suplementów) może się okazać, że jej poziom we krwi jest w normie.

Niestety jest to wynik nieadekwatny do aktualnego jej poziomu i w dalszym ciągu organizm może zmagać się z niedoborami.

Czy warto spożywać algi?

Algi mają wiele zastosowań.

Są wykorzystywane w przemyśle spożywczym, stanowią dodatek do kosmetyków, a także są elementem wielu potraw.

Dobrej jakości algi mogą wesprzeć organizm w wyrównywaniu niedoborów składników mineralnym, takich jak np. jod.

Cechują się wieloma walorami smakowymi i mogą być dobrym sposobem na urozmaicenie diety.

Jednak w niektórych przypadkach warto zastanowić się, czy nie lepiej byłoby zrezygnować z ich spożywania.

Mowa tutaj o chorobie Hashimoto oraz w przypadku badań pod kątem zawartości witaminy B12 w organizmie.

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.