5 sposobów jak ograniczyć kalorie podczas świąt

Święta to szczególny okres w roku, w którym na moment zapominamy o diecie.

Jest to czas kiedy w grodzie najbliższych celebrujemy spożywanie tradycyjnych potraw.

Chociaż większość posiłków będzie się znacznie różnić od tych wybieranych przez nas na co dzień warto zadbać o to by były one pożywne oraz spożywanie ich nie wywoływało w nas wyrzutów sumienia.

Dlatego dzięki poniższym poradom nasze święta zachowają swój urok przy jednoczesnym korzystnym wpływie na zdrowie.

1. Wybieraj zdrowsze zamienniki cukru

Cukier jest jednym z ważniejszych składników wszystkich świątecznych wypieków.

Jednakże w czasie świąt często pozwalamy zjeść sobie o kilka kawałków więcej niż zazwyczaj. Dlatego, aby móc sięgnąć po swoje ulubione ciasto bez większych wyrzutów sumienia warto poszukać zamienników tradycyjnego cukru.

Inną alternatywą jest erytrytol, który ma 0 kcal (!). Ksylitol jest pozyskiwany z kory brzozy. Wyglądem przypomina biały cukier, jednakże ma o wiele mniej kalorii.

Jednym z częściej wybieranych jest ksylitol. W łyżeczce ksylitolu znajduje się ok. 15 kcal.

Kupując ksylitol należy kierować się krajem pochodzenia. Najlepiej wybierać ten pochodzący z Finlandii.

Erytrytol natomiast jest nieco mniej słodszy od cukru, dlatego przy dodawaniu go do ciast należy zwiększyć jego ilość, aby uzyskać równie słodki smak. Niestety nie nada się on do wszystkich rodzajów wypieków, ponieważ nie ma on właściwości karmelizujących, dlatego nie uzyska się z niego karmelu oraz nie wykorzysta się go w cieście drożdżowym.

Jednakże ze względu na zerową kaloryczność warto po niego sięgać jako dodatek do świątecznych potraw i ciast.

2. Skorzystaj z alternatyw dla majonezu

Kolejnym nieodłącznym elementem świątecznych potraw wielkanocnych jest majonez, który mimo, że jest dopełnieniem wielu potraw jest również bogaty w tłuszcz.

Większość sałatek bazuje właśnie na tym składniku. Co istotne jedna łyżka majonezu to aż 170 kcal. Dlatego warto poszukać kilka alternatyw.

Ciekawym rozwiązaniem jest połączenie kilku łyżek majonezu z jogurtem naturalnym. Dzięki temu w dalszym ciągu zachowamy tradycyjny smak potraw, ale za to będą one znacznie zdrowsze.

Coraz popularniejszy staje się również majonez wegański. W kwestii kaloryczności wszystko zależy od tego, z czego on jest wykonany. Te, które w swoim składzie zawierają olej będą oczywiście bogatsze w kalorie.

Niektóre natomiast całkowicie eliminują ten składnik i zastępują go np. aquafabą (zalewa z ciecierzyycy) bądź tofu, co finalnie sprawia, że będzie on znacznie mniej kaloryczny.

3. Połowę talerza przeznacz na warzywa

Jest to o tyle istotna wskazówka, ze względu na to, iż warzywa są bogate w błonnik, który po spożyciu daje nam uczucie sytości, a jednocześnie są one bardzo nisko kaloryczne.

Co istotne wg. najnowszych zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia ½ talerza powinna być zajęta przez warzywa i owoce, z czego większość powinny stanowić właśnie warzywa.

Posiłek skomponowany w ten sposób będzie dostarczał nam również wielu cennych witamin, składników mineralnych oraz antyoksydantów. Po spożyciu go nie będziemy czuć się ociężali oraz zmęczeni.

4. Wypróbuj inne rodzaje mąk

Najczęściej do pieczenia wszelkiego rodzaju ciast wybierana jest biała mąka pszenna. Jest uniwersalna i nadaje puszystości wszystkim wypiekom.

Niestety nie posiada ona wielu prozdrowotnych właściwości. Produkty z białej mąki bardzo szybko się trawią, dlatego niedługo po ich spożyciu poczujemy się znowu głodni.

Nie jest ona też zalecana osobom, które borykają się z wahaniami cukru we krwi.

Dlatego podczas przygotowań do świąt warto zaopatrzyć się w inne gatunki mąk m.in. mąkę z pełnego przemiału.

 Podczas procesu produkcji tego typu mąki wykorzystywane jest całe ziarno, które jest bogactwem błonnika oraz witamin z grupy B czy też składników mineralnych w tym np. magnezu, czy cynku.

Biała mąka niestety jest całkowicie pozbawiona błonnika. W tym przypadku możemy zastąpić białą mąkę tą pełnoziarnistą bądź spróbować łączyć ze sobą różne gatunki mąk. 

5. Uważaj na płynne kalorie

Na świątecznym stole nie brakuje soków, kompotów czy innych gazowanych słodzonych napojów.

Mało kto jednak wie, że jedna szklanka może zawierać aż 100 kcal (dla przykładu tyle kalorii ma ok. 6 marchewek). Są to przede wszystkim produkty, które nas nie sycą, a jednocześnie sprawiają, że “przemycamy” nimi bardzo dużo energii.

Jeżeli planujemy podczas świąt zjeść nieco więcej ulubionych przysmaków, warto, aby sięgać wtedy po wodę, bądź domowej roboty lemoniady bez dodatku cukru. Jeżeli lubimy słodki smak napojów, cukier można zastąpić wyżej omawianymi zamiennikami.

Do wody można dodać również ulubione owoce, które będą ciekawym urozmaiceniem.

Święta nie są czasem, podczas którego powinniśmy liczyć każdą spożytą kalorię i odmawiać sobie ulubionych potraw, które mamy okazję zjeść raz w roku. To, co najważniejsze to czas spędzony z bliskimi i chwila na odpoczynek od codziennych zmartwień. Jednakże nie jest to też moment na to, aby całkowicie porzucić kontrolę nad tym co jemy. Najważniejsze jest zachowanie równowagi. Jeśli dodamy do tego kilka omówionych zaleceń z pewnością nie będziemy musieli się martwić o swoje samopoczucie i o dodatkowe kilogramy, które często po świętach zdarza się nabyć.

Artykuł służy wyłącznie w celach informacyjnych. Nie ma on na celu udzielania porad lekarskich, pielęgniarskich i nie może zastępować porad lekarskich, pielęgniarskich ani żadnych specjalistycznych porad medycznych. Wszelkie dolegliwości i objawy należy skonsultować z lekarzem. 

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.