3 sposoby na złagodzenie stanu zapalnego

Stan zapalny jest odpowiedzią naszego układu odpornościowego na różnego rodzaju czynniki zewnętrzne czy wewnętrzne zagrażające zdrowiu.

Mowa tutaj o bakteriach, wirusach, alergenach, toksycznych substancjach, a także obrażeniach fizycznych.

Na rozwój stanu zapalnego mają wpływ również nieodpowiednie nawyki żywieniowe, palenie papierosów, warunki środowiskowe, stres, a także nadmierna aktywność fizyczna.

Niestety coraz więcej osób boryka się z przewlekłym stanem zapalnym, który powiązany jest z rozwojem wielu chorób takich jak cukrzyca typu II, miażdżyca, niedoczynność tarczycy, choroby jelit jak i również nowotwory czy zaburzenia depresyjne.

Jak zatem możemy wspierać organizm, aby zahamować rozwój stanu zapalnego i zminimalizować ryzyko pojawienia się związanych z nim schorzeń?

Dieta przeciwzapalna

Jednym z najistotniejszych czynników w kontekście rozwoju stanu zapalnego jest dieta.

Obecnie żyjemy w czasach, gdzie mamy bardzo duży dostęp do żywności łatwej w przygotowaniu, smakowitej oraz ubogiej odżywczo. Co istotne wiele osób wykształciło niezdrowe nawyki żywieniowe na skutek ciągłego narażenia na stres.

W kontekście nieprawidłowych wyborów żywieniowych najczęściej mamy na myśli produkty typu fast food, słodycze, słone przekąski, alkohol, posiłki gotowe do spożycia po podgrzaniu czy też długo smażone.

Niestety na rynku obecnych jest wiele produktów, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się zdrowe np. owocowe muesli, batony białkowe, produkty light, cała gama wegańskich zamienników mięsa itd., jednakże po przeczytaniu składu na etykiecie okazuje się, że produkty te są bogate w cukier, tłuszcze trans, konserwanty czy ulepszacze smaku.

Nieświadomy konsument, kupując je w dobrej wierze niestety w dalszym ciągu naraża się na pogłębienie stanu zapalnego.

Dieta, która ma właściwości przeciwzapalne powinna być bogata w produkty cechujące się dużą zawartością antyoksydantów.

Dlatego warto zadbać o to, aby w każdym posiłku dominowały warzywa. W ok. 2-3 posiłkach powinny pojawić się owoce.

W diecie przeciwzapalnej nie może zabraknąć kwasów tłuszczowych omega 3, które można znaleźć w olejach, siemieniu lnianym, nasionach chia, orzechach włoskich, tłustych rybach.

Duże znaczenie w łagodzeniu stanów zapalnych odgrywają zioła i przyprawy. Warto tutaj sięgać po kurkumę, imbir, chilli, pieprz cayenne, cynamon, goździki, gałkę muszkatołową, czosnek, kardamon.

Z naparów dobrze sprawdzi się zielona herbata, rumianek, szałwia, mięta czy lipa.

Właściwe dobrana aktywność fizyczna

Korzyści płynące z regularnie wykonywanej aktywności fizycznej w kontekście prewencji wielu chorób są znane już od dawna. Nie zmienia to niestety faktu, że bardzo duży odsetek społeczeństwa prowadzi siedzący tryb życia.

Propagatorzy zdrowego stylu życia zalecają włączenie do codziennego planu minimum 30 minut ćwiczeń.

Coraz częściej mówi się również o spontanicznej aktywności fizycznej niezwiązanej z treningiem, która również ma prozdrowotny wpływ.

Zakłada ona wykonywanie codziennych czynności w sposób bardziej aktywny, jak np. wybieranie roweru zamiast auta, wchodzenie po schodach, zamiast korzystać z windy.

Należy również zwrócić uwagę na dobór odpowiedniej aktywności fizycznej pod kątem indywidualnych preferencji i możliwości.

Trening powinien być wybierany z uwzględnieniem współistniejących chorób, tak aby wykonywanie go było bezpieczne. Osobom otyłym nie należy zalecać ćwiczeń mocno obciążających stawy oraz treningu biegowego.

Należy również zwrócić uwagę na dobór odpowiedniej aktywności fizycznej pod kątem indywidualnych preferencji i możliwości.

Trening powinien być wybierany z uwzględnieniem współistniejących chorób, tak aby wykonywanie go było bezpieczne. Osobom otyłym nie należy zalecać ćwiczeń mocno obciążających stawy oraz treningu biegowego.

Bardzo indywidualną kwestią są ćwiczenia dla osób z insulinoopornością czy też cukrzycą typu II. To o czym również należy pamiętać, to fakt, że zbyt intensywny i długotrwały trening może zaostrzać stan zapalny.

Podczas treningu wytwarzane są wolne rodniki, co oczywiście jest naturalnym procesem zachodzącym w naszym organizmie.

Problem pojawia się w momencie kiedy ilość wolnych rodników jest za wysoka. Indukuje to rozwój stanu zapalnego co sprzyja przeciążeniu organizmu. Wśród takich osób istnieje większe prawdopodobieństwo pojawienia się kontuzji czy też rozwoju infekcji.

Chcąc zatem czerpać korzyści z ćwiczeń należy pamiętać, aby trening trwał ok. 0,5-1,5 h, był wykonywany min. 2 razy w tygodniu. Pamiętajmy również o uwzględnieniu regeneracji w planie treningowym.

Zdrowe jelita

Często można usłyszeć stwierdzenie, że jelita to nasz drugi mózg i jest to jak najbardziej trafne określenie.

Jest to narząd, o którym wiemy coraz więcej i jak się okazuje oddziałuje on na cały nasz organizm. Co istotne, rozwój wielu chorób o podłożu zapalnym wynika właśnie z nieprawidłowości w funkcjonowaniu jelit.

To, co pogarsza ich stan to z pewnością nieprawidłowe nawyki żywieniowe, przewlekła antybiotykoterapia, a także

 niewłaściwie dobrana probiotykoterapia, używki, stres, nadużywanie leków przeciwzapalnych.

Obecnie można wykonać badania określające stan jelit oraz poziom markerów zapalnych w jelitach.

O jelita można zadbać stosując zdrową i zbilansowaną dietę. Warto obserwować też swój organizm jak reaguje na konkretne produkty spożywcze. Jeżeli dokuczają nam wzdęcia, bóle brzucha, biegunki, zaparcia po konkretnych posiłkach należy skonsultować te objawy z lekarzem bądź dietetykiem w celu wprowadzenia odpowiedniej diety eliminacyjnej lub rotacyjnej.

Doraźnie można również sięgać po takie produkty jak aloes, siemię lniane, zioła, takie jak mniszek lekarski, dziurawiec, rumianek, koper włoski w celu złagodzenia dolegliwości.

Stan zapalny pod kontrolą

Łagodzenie stanów zapalnych sprowadza się często do właściwych wyborów żywieniowych i utrzymywania higienicznego stylu życia z uwzględnieniem eliminacji (bądź ograniczenia) stresorów i doboru odpowiedniej aktywności fizycznej.

W szczególnych przypadkach oczywiście niezbędne jest skonsultowanie swoich dolegliwości ze specjalistą.

Natomiast warto wziąć pod uwagę, że na niektóre czynniki mamy jak najbardziej wpływ i poprzez wprowadzenie zdrowych nawyków, nie tylko żywieniowych możemy zachować zdrowie na długie lata.

Komentarze (0)

Produkt dodany do listy życzeń
Produkt dodany do porównania.

Ta strona korzysta z plików cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony jest równoznaczne z tym, że zgadzasz się na ich użycie – pliki te będą zapisywane na urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.